Digitalt skjold stenger svindelanrop – slik beskytter vi deg

Over 61 millioner svindelanrop fra kaprede norske mobilnumre er allerede stoppet av et nytt, bransjefelles digitalt skjold. Samarbeidet ledes av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Økokrim, sammen med alle norske mobiloperatører – inkludert PlussMobil – og gjør det langt vanskeligere for svindlere å nå frem til deg.
påskekrim

Hva er «spoofing» – og hvorfor er det farlig?

«Spoofing» betyr at svindlere kaprer reelle norske telefonnumre og ringer deg fra dem for å virke troverdige. Når du ser et kjent, norsk nummer på skjermen, øker sannsynligheten for at du svarer – og kanskje oppgir personopplysninger eller bank‑ID‑koder.

61 millioner forsøk blokkert – tre millioner første dag

Da skjoldet ble aktivert, stoppet det over tre millioner svindelforsøk det aller første døgnet. I dag blokkeres fortsatt flere hundre tusen falske anrop hver eneste dag – et tydelig bevis på hvor omfattende problemet er.

Slik fungerer det digitale skjoldet

Mobilnetteierne deler i sanntid informasjon om mobilnumre som er registrert som kapret. Når et mistenkelig anrop forsøker å gå gjennom, blir det automatisk blokkert – uavhengig av hvilket nett, eller hvilken operatør, som eier nummeret.

– Som en del av bransjens felles «digitalt skjold» bidrar PlussMobil til å stoppe svindelanrop før de når kundene våre. Sikkerhet er like viktig som dekning og hastighet, sier Frank Bratland, daglig leder i PlussMobil.

Nye angrepsmetoder: Neste front er meldingstjenester

Svindlerne gir seg ikke. Når telefonsvindelen blir vanskeligere, flytter de seg til rike meldings‑ og e‑post‑plattformer. Ekspertgruppen mot digital svindel har derfor allerede startet arbeidet med å utvide skjoldet til å omfatte internett‑baserte meldingstjenester.

– Vi overvåker svindeltrender fortløpende og oppdaterer filtrene våre daglig. I tillegg mottar PlussMobil‑kunder gratis varsler i appen når vi har blokkert et mistenkelig nummer, forteller Jonna Fridh, produktsjef i PlussMobil.

5 tips for å unngå svindelanrop

  1. Svar med skepsis hvis du ikke kjenner nummeret.
  2. Aldri oppgi Bank‑ID‑koder eller kortinformasjon på telefon.
  3. Legg på og ring tilbake via offisielle kundesentre hvis du er usikker.
  4. Rapporter mistenkelige anrop til PlussMobil‑support i appen.
  5. Hold programvaren oppdatert – også på mobil – for å hindre andre svindelangrep.

Meld fra om svindel

Får du et mistenkelig anrop, kan du raskt rapportere det i PlussMobil‑appen eller sende en e‑post til [email protected]. Jo raskere vi får beskjed, jo raskere kan vi legge nummeret i blokkeringsfilteret som beskytter alle våre kunder.

Flere artikler om sikkerhet

Les mer om sikkerhet

Kilde

  • Digi.no: «Digitalt samarbeid har blokkert millioner av svindelanrop», publisert 11. juni 2025