Svindlet? Slik sperrer du SIM, BankID og kort – steg for steg

Bli handlingsklar på 60 sekunder. Slik sperrer du SIM, BankID og kort, kontakter politiet og rapporterer til PlussMobil dersom du har blitt lurt.
Illustrasjon av mobil med rødt varseltrekant-ikon

Kort fortalt: Har du klikket på en falsk lenke, oppgitt BankID-koder eller sendt penger? Følg sjekklisten under for å begrense skaden – jo raskere du reagerer, desto større er sjansen for å stoppe pengene og få tilbake kontrollen.

1. 60-sekunders sjekkliste

  1. Koble fra nettet
    Sett mobilen i flymodus for å hindre mer datalekkasje.
  2. Notér detaljer
    Skriv ned tidspunkt, beløp, telefonnummer eller lenke.
  3. Sperr BankID og kort (se kontaktliste nedenfor).
  4. Ring PlussMobil kundeservice+47 21 54 15 50 for å sperre SIM/eSIM.
  5. Anmeld til politiet på nett eller ring 02800.

2. Sperr betalings­midler og BankID

HvaKontaktÅpent
Bankenes Svindel­senter (alle banker)☎ 23 20 60 0124 / 7
Din nettbankIn-app: «Sperr kort»/«Sperr BankID»24 / 7
KredittkortselskapNummer bak på kortet24 / 7

Tips: Har du betalt med kredittkort? Krev tilbake­føring («chargeback») hvis varen aldri kommer.

3. Sperr SIM-kortet

  1. Ring PlussMobil kundeservice (+47 21 54 15 50) eller chat i appen.
  2. Vi blokkerer SIM-et umiddelbart og kan utstede nytt SIM eller eSIM-QR.
  3. Ved SIM-swap-forsøk markerer vi saken for Økokrim.

4. Kontakt politiet

SituasjonRingNett
Akutt fare / pågående svindel112
Ikke-akutt økonomisk svindel02800politiet.no/anmelde

Legg ved skjermbilder, kontoutskrift og e-post/SMS som bevis.

5. Sikre kontoene dine

  • Bytt passord på e-post, sosiale medier og skylagring.
  • Aktiver tofaktor (app eller FIDO-nøkkel) der det mangler.
  • Logg ut andre økter («Logg ut fra alle enheter»).
  • Sjekk om e-post-videresending er satt opp uten din viten.

6. Vanlige spørsmål

Får jeg pengene tilbake?

Det varierer fra bank til bank. Jo raskere du sperrer kortet og anmelder, desto større sjanse for refusjon. Kredittkort gir sterkest forbruker­beskyttelse.

Må jeg politianmelde?

Ja. Banken eller forsikringen krever ofte kopi av anmeldelsen for å behandle erstatning.

Hvor lang tid tar det å få nytt SIM?

eSIM kan aktiveres på minutter. Fysisk SIM sendes normalt samme dag og er fremme innen 1–2 virkedager.

Les også

Kilder

  • Politiet.no – Anmelde økonomisk kriminalitet
  • Bankenes Svindel­senter (Finans Norge)
  • PlussMobil interne rutiner for SIM-sperring og svindel­rapportering (2025)