⚙ Teknisk hjelp og veiledning
⚓ Veiledning
- Mobildata innstillinger
- VoLTE, WiFi-tale og offshore
- Omstart av telefonen, løser de fleste problem
- Veiledning på min telefon
🕵️♀️Teknisk hjelp / feilsøking
⚓Veiledning
📲 Mobildata og MMS
For å benytte deg av mobildata krever det at du har aktivert mobildata på telefonen din, og at du har riktige innstillinger. Dette gjelder for MMS også.
Under ser du mobildata og MMS innstillingene for PlussMobil. Du finner også veiledning for din telefon lengre ned.
Mobildata.
APN: internet
MMS.
APN: mms
MMSC http://mms.media
Navnene på innstillingene kan variere fra modell til modell, Se veiledning for din telefon for nøyaktige mobildata innstillinger.
VoLTE, WiFi-tale og Offshore
VoLTE står for Voice over LTE, og kan vises som 4G-tale på enkelte telefoner. VoLTE gjør blant annet at du ringer via 4G nettet som ikke bare gir deg bedre samtalekvalitet, men du kan også surfe på nettet samtidig som du er i en telefonsamtale.
VoLTE skrur seg på automatsik når du blir kunde hos oss i PlussMobil. Men eldre telefonmodeller trenger at man skrur dette på manuelt.
WiFi-tale er en funksjon som lar telefonen din koble seg til wifi-nettverket ditt når du ringer/tar i mot en samtale.
Dette kommer godt med, når man oppholder seg i et område hvor dekningen ikke strekker helt til.
Du aktiverer WiFi-tale manuelt på telefonen.
Enkelte modeller og telefoner som ikke har den nyeste Android operativsystem vil ikke kunne får WiFI-tale.
Dette gjelder telefoner med operativsystem som
Operativsystem og eldre enn: iOS 16, Android 13, Google Pixel 6.
Telefonmodeller: Google Pixel 6, Huawei, OnePlus, Nokia, Sony.
Offshore
På de fleste Equinor-plattformer skal WiFI-tale fungere, men på Aker BP og andre leverandører er det ikke tilgjengelig. Dette skyldes brannmurinnstillinger på den enkelte plattform og nettverk. WiFi tale forutsetter også at nettverket man er koblet mot har norske IP-adresser.
Omstart av telefonen
Det er mange grunner til at man kan trenge en omstart av telefonen. De fleste problemer man kan oppleve med telefonen kan løses med omstart.
- Start med å skru telefonen helt av.
- Ta ut SIM-kortet, og vent i 2 minutter.
- Sett inn SIM-kortet igjen, og skru på telefonen.
- Tast inn din PIN-kode.
Om ikke dette løser det du opplever med telefonen, kan du se vår veiledning for feilsøking eller kontakte kundeservice.
Ta kontakt via vårt kontaktskjema. Våre åpningstider er man-fre 09:00 - 16:00
Brukerveiledning for din telefon
Her finner du innstillinger og veiledning for:
- Aktivering 5G.
- Mobildata innstillinger (om du ikke får mobildata på telefonen)
- Aktivering av Wifi-tale og Volte (4G-tale)
- Aktivere samtaleventer
- Aktivere data roaming
Velg din telefon under for veiledning
🕵️♀️Teknisk hjelp / feilsøking
Under finner du en feilsøking guide og hjelp til å løse eventuelle problemer du skulle oppleve.
Trøbbel med samtaler
Jeg mottar ikke samtaler
Det kan være flere årsaker til at du ikke mottar samtaler. Følg listen under for å finne ut av hvor problemet ligger og hvordan du løser det!
1. Gjelder det kun mottak av samtaler, eller får du ikke ringt ut?
Test å ring ut til noen og se om det gjelder begge. Gjelder det begge, kan du se guiden under "Jeg får ikke ringt eller mottatt samtaler"
2. Gjelder det kun enkelte som prøver å ringe, eller alle?
Om det gjelder kun en eller enkelte: Sjekk at du ikke har sperret eller blokkert numrene. da vil de ikke komme igjennom.
Om du ikke har noen blokkering, hør med vedkommende hvilken operatør de har, noter ned når de forsøkte å ringe deg (nummer, dato og tidspunkt) og meld i fra til [email protected], så skal vi få løst dette for deg.
Gjelder det alle som prøver å ringe deg: Noter ned telefonnummer, dato og tidspunkt og send inn til [email protected]
3. Har du et Tvilling-SIM som er koblet til en telefon som ligger i nærheten?
Skru av telefonen din hvor du har koblet til Tvilling-SIM, denne kan forstyrre signalene som gjør at du ikke mottar samtaler.
4. Har du skrudd på VoLTE?
VoLTE (voice over LTE) må være på for å ringe og motta samtaler over 4G. Er ikke denne på kan det for år sake at du ikke mottar samtaler, da samtalen prøver å nå deg på 2G nettet (som er mer ustabilt).
Jeg får ikke ringt eller mottatt samtaler.
Får du verken ringt eller mottatt samtaler kan det være enkelte årsker som forårsaker dette.
Følg listen under for å finne ut av hvor problemet ligger og hvordan du løser det!
1. Test å skru av og på telefonen.
Det høres for enkelt ut, men dette løser ofte problemer som tale feil.
se hvordan du tar en omstart
2.
Jeg får kun tapt anrop, men ingen har ringt meg
1. Fikk du melding om tapt anrop når du var i en samtale?
Da kan det være at du ikke har på samtale venter. Dette er en funksjon som gjør at du får innkommende samtaler når du er i en telefonsamtale. Er denne skrudd av, vil du kun motta tapt anrop når noen forsøker å ringe deg.
2. Er du på et sted hvor det er lav eller ingen dekning?
Hvis noen ringer deg, og du oppholder deg å et sted med lav eller manglende dekning, vil samtalen komme frem som kun tapt anrop.
Dette løses oftest med å skru på VoLTE, for å motta og ringe via 4G nettet. Og Skru på WiFi-tale, som gjør at du ringer via WiFi-nettet om du er hjemme eller koblet til et WiFi nettverk.
Se instruksjoner til telefonen din her
Jeg mottar ikke samtaler når jeg allerede er i en samtale
Dette er på grunn av at Samtaleventer ikke er skrudd på.
For å kunne motta samtaler når du allerede er i en pågående telefonsamtale, må samtaleventer aktiveres. dette gjøres via dine mobil innstillinger
Se veiledning for samtaleventer her
Jeg får ikke brukt mobildata når jeg er i en samtale
Dette er på grunn av at VoLTE eller 4G-tale som det også heter ikke er skrudd på.
For å kunne benytte deg av mobildata samtidig som du er i en telefonsamtale må VoLTE være aktivert.
Les mer om VoLTE og hvordan su skrur dette på her.
Se veiledning for VoLTE her
Hva er VoLTE?
Jeg får ikke ringt når jeg er i utlandet
For å kunne ringe til norske nummer i utlandet må man huske å ha +47 foran nummeret.
Hvis du for eksempel har lagret en kontakt uten +47, vil ikke telefonen din alltid legge til dette automatisk.
Sjekk at du har riktig nettverkstjeneste i landet du er i.
Ikke alle operatører i utlandet har den beste dekningen, ser vår nettverkstjeneste i utlandet her.
Nettverk jeg bør velge i utlandet
Trøbbel med SMS
Jeg får ikke sendt eller mottatt SMS
1. Ta en omstart av telefonen din.
Ja Det høres enkelt ut, men dette løser som oftes problemet.
Se hvordan du tar en omstart her
2. Har du riktig meldingssentral på mobilen?
Noen ganger kan det henge igjen innstillinger fra en tidligere operatør på mobilen.
Åpne Telefon – Tast inn: *5005*7672*+4796630001# og ring – Kontroller/endre nummer til meldingssentral.
3. Gjelder det kun enkelte/ett nummer, eller er det alle?
Om det gjelder kun en eller enkelte: Sjekk at du ikke har sperret eller blokkert numrene. da vil de ikke komme igjennom.
Om du ikke har noen blokkering, hør med vedkommende hvilken operatør de har, noter ned når de forsøkte å sende deg SMS (nummer, dato og tidspunkt) og meld i fra til [email protected], så skal vi få løst dette for deg.
Gjelder det alle som prøver å sende SMS til deg: Noter ned telefonnummer, dato og tidspunkt og send inn til [email protected]
2. Har du riktig meldingssentral på mobilen?
Noen ganger kan det henge igjen innstillinger fra en tidligere operatør på mobilen.
Åpne Telefon – Tast inn: *5005*7672*+4796630001# og ring – Kontroller/endre nummer til meldingssentral.
3. Er SMS minne fullt på mobilen din?
Det varierer hvor mange SMS som kan lagres på ulike mobiler. Hvis du har veldig mange SMS-er på mobilen, kan det være du må slette noen SMS-er eller MMS-er for å gjøre plass.
Jeg får ikke sendt iMessage
Sjekk at du har iMessage på, og at vedkommende du sender til har iMessage på.
Sender du en melding til en som ikke har en Apple telefon, vil du ikke kunne sende via iMessage.
Se her hvordan du skrur på iMessage
Jeg får flere av den SMSen på rad / mottaker får min SMS flere ganger
Hvis du sender en SMS eller skal motta en SMS når du ikke har dekning/god dekning, vil telefonen fortsette å forsøke levere SMS'en til den kommer frem.
Enkelte tilfeller så registreres alle forsøkene som egne SMS'er, og kan derfor oppleves som at man sender /mottar den samme SMS'en flere ganger etter hverandre.
Sjekk at du er på et sted hvor du har dekning når du prøver å sende SMS.
Ta en restart av telefonen din.
Mobildata mulige årsaker
Jeg får ikke mobildata på telefonen min.
Så lenge du har dekning, skal du få mobildata på telefonen.
Mulige årsaker til at du ikke får data er at innstillingene ikke er korrekte, mobildata er skrudd av, eller du har brukt opp inkludert data.
1. Sjekk at du har mer mobildata igjen i mnd.
Du ser hvor mye du har på Min Side, der kan du også kjøpe mer om det er behov for det.
Ellers så får du ny mengde neste måned.
2. Sjekk at mobildata ikke er skrudd av på telefonen eller på abonnementet.
Sjekk innstillingene på telefonen din, hvis du har skrudd av mobildata, enten helt eller på enkelte apper, vil du ikke kunne benytte deg av data på telefonen.
Se også Min Side under "Tjenester" om du har deaktivert mobildata.
3. Innstillingene for mobildata kan være feil.
Vi har en ny plattform som har andre innstillinger enn den telenor bruker (det er akkuratt samme nett og dekning, bare andre innstillinger)
Følg guden for din telefon på hvordan du endrer til riktige innstillinger.
Jeg får ikke mottatt eller sendt MMS
For å kunne sende en MMS må mobildata innstillinger være korrekt, være skrudd på og MMS må være aktivert på telefonen din.
MMS sendes via mobildata, som krever at dette er på for å kunne benytte seg av telefonen.
Sjekk at du har på mobildata og ikke bare er på Wifi.
Sjekk at MMS innstillingene dine er korrekte.
Problem med tjeneste i utlandet
Jeg får ikke brukt telefonen min i utlandet
Hvis du opplever at du ikke får dekning eller tjeneste i utlandet så kan det være at du er koblet til en nettverksstjeneste som ikke har den beste dekningen, eller at PlussMobil ikke har en avtale med de.
PlussMobil har avtaler med en rekke nettverkseiere i utlandet, og normalt sett velger mobiltelefonen din det beste nettverket automatisk. Men ikke alle nettverk er like godt utbygd, og i noen tilfeller kan telefonen velge et nettverk som ikke har alle tjenester aktivert.
Mangler du dekning / tjeneste i utlandet? Sjekk at du er koblet til riktig nettverk.
Hvordan endrer jeg nettverkstjenesten på mobilen min?
For å endre hvilket nettverk du er koblet til i utlandet, må du inn manuelt for å endre på dette.
Telefonen står som oftest på automatisk, så denne må du endre til manuel for å så kunne bytte til et annet nett.
Du endrer dette inne på innstillinger og under mobilnett/nettverksvalg.
Se din telefon for veiledning med å endre nettverksvalg