Teknisk hjelp og veiledning
- Hjelp med Mobildata / MMS
- WiFi-tale
- Mobildata i samtale / 4G-tale
- Omstart av telefonen
- Samtaleventer
- Alle telefoner
- Spørsmål og svar
Mobildata og MMS
Har du trøbbel med din Mobildata, eller MMS blir ikke sendt?
Mobildata innstillingene legger seg inn automatisk, når man bytter operatør. MEN, det er eldre telefoner/modeller som dessverre ikke får disse innstillingen med en gang.
Dette kan være årsaken til at du ikke får mobildata eller sendt MMS.
Finn din telefon under for å se veiledning av Mobildata og MMS innstillinger.
WiFi-tale
Wifi-tale er en funksjon som lar telefonen din koble seg til wifi-nettverket ditt når du ringer/tar i mot en samtale.
Dette kommer godt med, når man oppholder seg i et område hvor dekningen ikke strekker helt til.
Du aktiverer wiFi-tale manuelt på telefonen. Det er enkelte eldre modeller vi dessverre ikke støtter.
Se om din telefon støtter WiFi-tale
Volte / 4G - tale
VoLTE (voice over LTE) eller 4G-tale som det også heter, er en funksjon på telefonen som lar deg bruke mobildata samtidig som du snakker i telefonen. I tillegg så gir den deg bedre samtale kvalitet, da du ringer over 4G-nettet i stedet for 2G- og 3G- nettet.
Bedre samtalekvalitet med klarere lyd. Samtaler uten avbrudd mens du bruker mobildata. Raskere oppkoblingstid for samtaler.
VoLTE skrur seg automatisk på nyere telefoner med iOS 18 og Android 14 programvare. Har du en eldre telefon, kan det være at du må manuelt skru på denne funksjonen.
Omstart av telefonen
Det er mange grunner til at man kan trenge en omstart av telefonen. De fleste problemer man kan oppleve med telefonen kan løses med omstart.
Start med å skru telefonen helt av.
Ta ut SIM-kortet, og vent i 2 minutter.
Sett inn SIM-kortet igjen, og skru på telefonen.
Tast inn din PIN-kode.
Om ikke dette løser det du opplever med telefonen, anbefaler vi det om å kontakte kundeservice.
Send mail til [email protected]. Våre åpningstider er man-fre 09:00 - 16:00
Samtaleventer
Aktivere samtale venter. Få varsel når du er i en telefonsamtale om at en annen ringer. velg om du ønsker å svare den nye samtalen eller avslutte den.
Se hvordan du aktiverer samtale venter.
Alle telefoner med innstillinger
Les mer her
Les mer her
Les mer her
Les mer her
Spørsmål og svar
Hvordan bytter jeg PIN kode?
Jeg får ikke ringt eller mottatt samtaler!
Opplever du problemer med samtale?
Start med en omstart av telefonen.
For å kunne løse dette raskest mulig, så anbefaler vi å sende en epost til [email protected]
Vår tekniske support vil spørre deg om du har noen eksempler på en samtale som ikke gikk igjennom. Så ha gjerne dette med i skjemaet.
Vi trenger da:
- Hvilket nummer prøvde å ringe.
- Hvilket nummer mottok samtalen.
- Tidspunkt.
- Dato.
Med denne informasjonen vil vi kunne undersøke hva som forårsaker at du ikke får ringt/mottatt samtaler.
Jeg opplever dårlig dekning?
Opplever du dårlig dekning?
Sjekk dekningskartet HER og se hvilken dekning du har på Telenor sitt nett.
Du kan også sjekke om det er feil i området ditt HER
- Sjekk om det er flere i området ditt som opplever problemer
- Test SIM-kort i en annen telefon. Blir dekningen bedre?
Gjelder det når du er inne i huset ditt?
Da kan det hende at dekningen ikke strekker seg inn til alle dine rom hjemme. Her anbefaler vi i så fall om å skru på Wifi-tale.
For mer hjelp, send epost til [email protected]
Jeg har treg hastighet hvorfor det?
Har du brukt opp din mobildata for måneden?
Ved oppbrukt mobildata stoppes trafikken på din telefon. Kjøp mer data via sms, eller logg deg in på Min Side for å bestille mer data.
Sjekk at du har mobildata på og at innstillingene er riktige.
Er innstillingene skrevet inn feil, eller har falt ut via et SIM-kort bytte anbefaler vi at du sjekker at alt ser ut som det skal.
Se innstillinger for din telefon på toppen av siden.
Opplever du treg hastighet?
Er det et spesifikt område du opplever tregere hastighet, kan det hende Telenor sin dekning ikke strekker helt til i området ditt.
Se om det er noen flere i området ditt som har Telenor, som kanskje også har problemer.
Ta en speedtest på hastigheten i området ditt, og noter deg hvor du er og hva hastigheten er.
For mer hjelp, send epost til [email protected]
Jeg får LTE dekning, hvorfor det?
LTE står for Long-Term Evolution, som er betegnelsen for 4G+.
De fleste operatører i utlandet bruker LTE i stedet for 4G. Det er svært få med unntak av Norge som fortsatt viser 4G i displayet.
For eksempel, de som har en iPhone telefon, vil se at 4G tale er vist som VoLTE (Voice over Long-Term Evolution)
Ser du at du har LTE - dekning, vil det si at du har 4G+ Telenor-dekning! :)
Jeg har problem med SMS
1. Start med en omstart av telefonen din. Dette løser som oftest problemet.
2. Jeg kan ikke sende eller motta SMS
Har du riktig meldingssentral på mobilen?
Noen ganger kan det henge igjen innstillinger fra en tidligere operatør på mobilen.
Åpne Telefon – Tast inn: *5005*7672*+4796630001# og ring – Kontroller/endre nummer til meldingssentral.
Er SMS minne fullt på mobilen din?
Det varierer hvor mange SMS som kan lagres på ulike mobiler. Hvis du har veldig mange SMS-er på mobilen, kan det være du må slette noen SMS-er eller MMS-er for å gjøre plass.
3. Identifiser hvor problemet ligger.
Gjelder det mottak av SMS, utsendelse av SMS eller begge deler?
Er det et eller flere nummer du har problem med?
Når var det forsøkt sendt/mottatt SMS, dato og tidspunkt? Hvilket nummer mottok SMS og hvilket nummer sendte SMS.
Dette er blant annet noen av spørsmålene kundeservice vil stille deg, slik at vi kan kartlegge hvor problemet ligger, for å så kunne løse det.
For mer hjelp, send epost til [email protected]