Mobildata

Her finner du noen tips til hva du kan sjekke om mobil data ikke fungerer

Når du ønsker å bruke Internett over mobilnettet er det ikke bare dekning som kan ha noe å si. Internett fungerer med alle typer dekning, men svake signaler eller varierende dekning vil kunne gjøre at nettet oppleves ustabilt eller tregt.

Er du usikker på hvordan dekningen er i ditt område, kan du søke opp adressen i dekningskartet.

Dersom dekningen virker å være god, vil neste steg være å se på mobilens innstillinger og mobilabonnementet.

Det første du bør gjøre er å sjekke at mpbildata er aktivert. Mobildata må være aktivert for at internett skal fungere når du ikke er tilkoblet WiFi. MMS f.eks er avhengig av at mobildata er aktivert, og kan ikke sendes over WiFi.

Dersom du befinner deg utenfor Norge, eller EU/EØS, så må du sjekke om Dataroaming er aktivert. Det er denne innstillingen som gjør at det er mulig å bruke mobildata når du er ute å reiser. I EU/EØS kan du bruke mobilen akkurat som hjemme.

Aktivering av mobildata

iPhone

Gå til innstillinger, velg deretter mobilnett og aktiver mobildata ved hjelp av bryter på siden.

Android

Gå til innstillinger, velg tilkoblinger og deretter databruk. Aktiver mobildata ved hjelp av bryter på siden. Dataroaming aktiveres under mobilnett og tilkoblinger.

Dersom mobildata er aktivert og alt ser fint ut, kan det være lurt å sjekke at du ikke har brukt opp mobildataen som er tilgjengelig på ditt abonnement. Dette ser du enkelt i PlussMobil-appen eller på minside. Dersom du har brukt opp mobildata, kan du oppgradere til et abonnement med mer data eller bestille en datapakke. Dette gjøres også i appen eller på minside.

Mobilabonnementet kan også være sperret for databruk med en sperretjeneste. Dette kan du sjekke under tjenester i appen eller på minside.