Mobilinnstillinger til iPhone

Her er en guide med hvordan du setter opp din telefon.

Under har vi laget en veiledning med steg for steg om hvordan du aktiverer Mobildata og MMS manuelt.

1. Aktiver Mobildata og MMS

Du aktiverer mobildata og MMS på samme sted, følg instruksene.

  • Åpne innstillinger appen på telefonen din.
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatanettverk

Trykk på: Bruk operatør innstillinger.

Får du ikke opp denne knappen: Fyll ut punktene nedenfor. NB! Det finnes flere felt i menyen, disse skal ikke fylles ut.

Mobildata.
APN: internet
MMS.
APN: mms
MMSC: http://mms.media
Delt internett.
APN: internet

MERK: internet er med liten i og en t.
Det må ikke være med mellomrom.

Når innstillingene er lagt inn, ta en omstart av din telefon.

2. Aktiver 5G og VoLTE

Slik aktiverer du 5G og VoLTE ( mobildata under samtale)

  • Åpne innstillinger appen på telefonen din.
  • Velg Mobilnett
  • Velg mobildatavalg
  • Velg Tale og data

Trykk på "5G på" og aktiver VoLTE nederst på siden.

Alle modeller fra iPhone 12 eller nyere har tilgang til 5G.

Eldre iPhone vil kun ha LTE som er 4G+.

3. Aktiver samtale venter og WiFi-anrop.

Ved Samtale Venter mottar du innkommende anrop når du er i en samtale. Du får så valg om å svare, legge på eller holde nåværende samtale på vent.

  • Åpne innstillinger appen på telefonen din.
  • Velg "Telefon" (Du finner den lengre ned i menyen)

    Velg Samtale Venter eller WiFi-anrop etter som hvilken tjeneste du vil aktivere

Aktiver tjenesten ved å trykke på knappen, slik at den blir grønn.

Ofte stilte spørsmål

Innstillingene samsvarer ikke med hva som står på min telefon.

Har du en eldre iPhone telefon, kan navnet på valgene og fremgangsmåten være noe annerledes. Følg linken under, for å se fremgangsmåten på din telefon.

Velg hvilken iPhone modell du har.
Bruk verdiene/ innstillingene som står på steg 1 for å fylle inn riktige innstillinger.

Velg din Apple modell her

Jeg får LTE dekning, hvorfor det?

LTE står for Long-Term Evolution, som er betegnelsen for 4G+.

De fleste operatører i utlandet bruker LTE i stedet for 4G. Det er svært få med unntak av Norge som fortsatt viser 4G i displayet.
For eksempel, de som har en iPhone telefon, vil se at 4G tale er vist som VoLTE (Voice over Long-Term Evolution)

Ser du at du har LTE - dekning, vil det si at du har 4G+ Telenor-dekning! :)

SMS fungerer ikke

1. Start med en omstart av telefonen din. Dette løser som oftest problemet.

2. Jeg kan ikke sende eller motta SMS

Har du riktig meldingssentral på mobilen?
Noen ganger kan det henge igjen innstillinger fra en tidligere operatør på mobilen.
Åpne Telefon – Tast inn: *5005*7672*+4796630001# og ring – Kontroller/endre nummer til meldingssentral.


Er SMS minne fullt på mobilen din?
Det varierer hvor mange SMS som kan lagres på ulike mobiler. Hvis du har veldig mange SMS-er på mobilen, kan det være du må slette noen SMS-er eller MMS-er for å gjøre plass.


3. Identifiser hvor problemet ligger.

Gjelder det mottak av SMS, utsendelse av SMS eller begge deler?
Er det et eller flere nummer du har problem med?
Når var det forsøkt sendt/mottatt SMS, dato og tidspunkt? Hvilket nummer mottok SMS og hvilket nummer sendte SMS.

Dette er blant annet noen av spørsmålene kundeservice vil stille deg, slik at vi kan kartlegge hvor problemet ligger, for å så kunne løse det.

Fyll ut kontaktskjema under for å komme i kontakt med teknisk support.

Jeg får feilmelding på iMessage/ Jeg får ikke sendt SMS via iMessage.

Hvis telefonen din ikke automatisk kobler seg til iMessage kan det være at den ikke har oppdatert seg etter at du har satt inn ditt nye SIM-kort.

Åpne Innstillinger appen og skroll ned til du får opp "Meldinger".
Deaktiver iMessage, og ta en omstart av din telefon. Vent to minutter før du skrur telefonen på igjen.

Når telefonen din er skrudd på igjen, går du tilbake og aktiverer iMessage.
I noen tilfeller kan Apple bruker opptil 48 timer før iMessage er klart til bruk.