Innstillinger for din telefon

Problemer med mobildata? Klikk på knappen og følg veiledningen.

1. Aktivere mobildata

Har du trøbbel med mobildata?

Gå til Innstillinger -> Velg Tilkoblinger > Mobilnett > Tilgangspunktnavn > Tilbakestill til standard > Velg Nullstill.

På Tilgangspunktnavn - Trykk legg til ny.

Øvrige felt skal stå tomme, Skriv inn:

Mobildata.
Navn: Mobildata PlussMobil
APN: internet
Godkjenningstype: PAP
APN-type: default
APN-Protokoll: IPv4
APN:-Roaming protokoll: IPv4
MERK: internet er med liten i og en t.

Velg Lagre

OBS. Sjekk at du ikke har lagt til noen mellomrom!!

2. Aktivere MMS

Får du ikke sendt/mottatt MMS?

Gå til Innstillinger -> Velg Tilkoblinger > Mobilnett > Tilgangspunktnavn.

Trykk legg til ny.

MMS
Navn: MMS PlussMobil
APN: mms
MMSC: http://mms.media
APN-type: mms

Øvrige felt skal stå tomme.

Velg Lagre.

OBS. Sjekk at du ikke har lagt til noen mellomrom!!

3. Aktiver VoLTE

VoLTE eller 4G tale er en funksjon som gjør at du kan bruke mobildata når du er i en samtale. Dette gir også bedre kvalitet i samtalen.

Slik gjør du:
Åpne innstillinger - Tilkoblinger - Mobilnett - Skru på 4G tale/VoLTE anrop

Ofte stilte spørsmål

Mobildata og/eller MMS fungerer ikke

Steg 1: Start med en omstart av din telefon, og sjekk at du har den nyeste Android oppdateringen.
Sjekk at mobildata står  under innstillingene dine. Velg "Nettverk og internett" eller Tilkoblinger.
(Navnet på innstillingene kan variere etter hvilken telefon du har - Se brukerveiledningen til din mobil HER).

-Du kan også sjekke om mobildata er sperret på Min Side.

Steg 2: Hvis du fortsatt mangler mobildata etter steg 1, så vil du være nødt til å legge inn innstillingene manuelt på din telefon.

Gå til Innstillinger -> Velg Tilkoblinger > Mobilnett > Tilgangspunktnavn > Tilbakestill til standard > Velg Nullstill.

På Tilgangspunktnavn - Trykk legg til ny, for mobildata innstillinger. Fyll inn feltene under:

Mobildata.
Navn: Mobildata PlussMobil
APN: internet
Godkjenningstype: PAP
APN-type: default
APN-Protokoll: IPv4
APN:-Roaming protokoll: IPv4
MERK: internet er med liten i og en t.

Velg lagre øverst til høyre.
Trykk legg til ny, for MMS innstillinger. Fyll inn feltene under:

MMS 
Navn: MMS PlussMobil
APN: mms
MMSC: http://mms.media
APN-typ: mms

SMS fungerer ikke

Start med en omstart av telefonen din. Dette løser som oftest problemet.

Har du riktig SMS-meldingssentral på mobilen?
Noen ganger kan det henge igjen innstillinger fra en tidligere operatør på mobilen. Da er det greit å sjekke at SMS-meldingsentralnummeret stemmer.
Sjekk at meldingsentralnummeret er satt til +47 966 30 001

Android
Åpne SMS - Innstillinger -> Flere innstillinger -> Tekstmeldinger -> Meldingssenter -> Kontroller/endre nummer til meldingssentral

Jeg kan ikke sende eller motta SMS

1. Slå telefonen av og på og prøv igjen. Dette løser ofte problemet.

2. Test om det fungerer å sende til andre mobilnumre, da det kan være feil hos mottaker.
Prøv SIM-kortet ditt i en annen telefon. Følger problemet SIM-kortet ditt? Ta kontakt med oss på vår kontaktskjema.

Er SMS minne fullt på mobilen din?
Det varierer hvor mange SMS som kan lagres på ulike mobiler. Hvis du har veldig mange SMS-er på mobilen, kan det være du må slette noen SMS-er eller MMS-er for å gjøre plass

Hvordan endre PIN-kode

Du kan enkelt endre din pinkode. Dette kan du gjøre via dine innstillinger eller ved å ringe.

Les mer om endring av PIN-kode her.

Hva er LTE?

LTE står for Long-Term Evolution, som er 4G LTE eller bare 4G.
Så når det står LTE har du vanlig 4G.

Jeg får LTE i stedet for 5G

Hvis du får opp LTE i stedet for 5G så er det for at du er koblet til på 4G nettet.
Selv om telefonen har tilgang til 5G så er det ikke alltid at din telefon vil koble opp til 5G hvis du er i et område hvor det ikke er 5G.

NB. Noen Google pixel telefoner viser LTE, selv om de er koblet på 5G nettet. Det vil komme en oppdatering som retter opp i dette om kort tid.

Wifi-tale

Ikke alle telefoner støtter Wifi-tale på vår nye plattform enda. Vi jobber sammen med produsentene av ulike mobiler for at dette skal løses. Hvis du opplever at dette ikke fungerer på din telefon så kontakt oss på [email protected] så finner vi en løsning for deg.

Samsung, Motorola, Sony: WiFi-tale blir tilgjengelig på de telefonene som får oppgradert til Android 14. Vi forventer at WiFi-tale blir tilgjengelig på en av de første oppdateringene med Android 14 i februar/mars 2024.
Google: Forventet lansering av WiFi-tale er mars 2024.
OnePlus, Nokia: Foreløpig fungerer ikke WiFi-tale, men vi avventer at Nokia og OnePlus skal implementere dette - ta kontakt på [email protected], så vil vi kunne sende deg ett annet SIM-kort som fungerer.
Huawei, Xiaomi: WiFi-tale for Huawei og Xiaomi støttes foreløpig ikke på vår nye plattform - ta kontakt på [email protected], så vil vi kunne sende deg ett annet SIM-kort som fungerer.

Trenger du fortsatt hjelp?
Ring vår teknisk support på 21 89 77 89 - tast 1.